گرم کردن غذا با مایکروفر ممنوع !

گرم کردن غذا با مایکروفر ممنوع

گرم کردن غذا با مایکروفر ممنوع ! پس دستگاه مایکروفر برای چه کاری است ؟ نحوه استفاده صحیح از مایکروفر همان موضوع مهمی است که تعداد زیادی از کاربران با آن آشنا نیستند. همان اشتباهاتی که می‌تواند، ناخواسته سلامت انسان را تهدید کرده و لذت کاربری از این دستگاه کاربردی را از بین ببرد. قصد داریم شما همراهان وب سایت panasonic-iranco.com را با نکاتی آشنا کنیم که شاید بسیار برایتان عجیب باشد. پس اگر از جمله کاربران مایکروفر هستید، تا انتهای این مقاله بسیار مهم همراه ما باشید.

به راستی گرم کردن غذا با مایکروفر ممنوع است ؟

پارامتر ماندگاری، کیفیت و زیبایی در لوازم خانگی مولفه‌های بسیار مهمی است که در همه انواع محصولات پاناسونیک Panasonic وجود دارد. این کمپانی مانند برند سونی در ایران طرفداران زیادی دارد. پاناسونیک همواره با تولید کاربردی‌ترین و پیشرفته‌ترین محصولات توانسته است نبض بازار لوازم خانگی را در دست بگیرد.

البته برند پاناسونیک محدود به لوازم خانگی نمی‌شود. سال‌های سال است که کاربران ایرانی این برند معروف و محبوب را در محصولات اداری نیز می‌شناسند. یکی دیگر از محصولات پاناسونیک مایکروفر است که در ایران با استقبال فراوانی روبرو است.

دستگاه مایکروفر پاناسونیک با توجه به انواع کاربری‌هایی که دارد، یکی از لوازم آشپزخانه کاربردی شناخته می‌شود. شاید بتوان به جرات گفت وجود این وسیله در آشپزخانه یک بانو ایرانی، در کیفیت بسیاری از فرایند‌های پخت و پز تاثیر مستقیم دارد.

کاربری از مایکروفر می‌تواند فعالیت در آشپزخانه را لذت‌ بخش‌تر کند. به همین خاطر گرم کردن غذایی که قبلا صرف شده و سرد شده نیز یکی از مزیت‌های کار با این دستگاه است. اما باید توجه داشته باشید که برای بعضی غذاها، گرم کردن غذا با مایکروفر ممنوع است.

اما واقعا چرا گرم کردن غذا با مایکروفر ممنوع است ؟

همانطور که خوردن غذای سالم برای سلامت و تقویت معده مهم است، خوردن غذاهای ناسالم نیز می‌تواند سلامت معده را به خطر بیندازد. در مقاله نمایندگی تعمیرات مایکروفر و مایکروویو پاناسونیک درباره نحوه درست کابری از این دستگاه، مطالب مهمی را بیان کردیم. در این مقاله هدف ما بیان نکات مهم به هدف تهیه و گرم کردن انواع غذا با مایکروفر پاناسونیک است.

مایکروفر پاناسونیک دستگاهی است که می‌توان به واسطه آن انواع غذاها را پخت و حتی غذاهای پخته شده را گرم کرد. اما مهم است که بدانید استفاده از مایکروفر اما و اگر‌ها و قوانین مشخصی دارد، که باید به آن توجه داشته باشید.  

با استفاده از مواد مغذی و مقوی، غذای خوشمزه‌ای تهیه شده است و مقداری از آن باقی مانده. به وسیله دستگاه مایکروفر قصد دارید آن غذا را گرم کنید و دوباره از خوردن آن لذت ببرید. اما دست نگه دارید، چرا که هر غذایی را نمی‌توان با مایکروفر گرم کرد.

گرم کردن غذا با مایکروفر خطرناک است ؟

با استفاده از مایکروفر پاناسونیک می‌توانید در زمان کمتری، انواع غذاها را پخته و آنها را گرم کنید. این قابلیت صرفه‌جویی در زمان را برای شما به دنبال خواهد داشت. اما باید توجه داشته باشید که برای برخی از خوردنی‌ها، گرم کردن غذا با مایکروفر ممنوع است.

اما چرا ممنوع است ؟ به این دلیل که استفاده از مایکروفر پاناسونیک برای گرم کردن برخی از غذاها محدودیت دارد. این وسیله قادر نیست به حالت یکسان غذا ها را پخته و یا گرم کند. این عیب می‌تواند در فعالیت برخی باکتری‌ها در غذا موثر باشد. از طرف دیگر وجود باکتری‌های زنده در غذا سمومی را ایجاد کرده که خوردن آن برای انسان سرطان‌زا خواهد بود.

تغییر ساختار غذا‌ بر اساس تغییر دما

وجود تنوع در دما و گرم و سرد شدن می‌تواند در ساختار برخی از غذاها تغییراتی را به وجود آورد. این که می‌گوییم گرم کردن غذا با مایکروفر ممنوع است به خود دستگاه مربوط نمی‌شود. چرا که مایکروفر پاناسونیک دستگاه فوق‌العاده پیشرفته‌ای است. این محصول با استفاده از قطعات مدرن و بر اساس دانش روز ساخته شده است. می‌تواند با داشتن برنامه‌های غذایی متنوع، شرایط بی‌نظیری را برای فعالیت‌های پخت و پز فراهم آورد.

اما باید به این موضوع بسیار مهم توجه داشته باشید که تغییرات دما کیفیت و شرایط غذا را تغییر می‌دهند. به طور معمول وقتی شما غذایی را می‌پزید، مدت زمانی بقیه آن غذا را به حال خود در یخچال رها می‌کنید. این کار را به این خاطر انجام می‌دهید که بعدا آن غذا را در مایکروفر گرم کرده و دوباره میل کنید.

اما باید بدانید که واکنش‌های متفاوتی بر اساس تغییر دما در برخی غذاها ایجاد می‌شود. این شرایط می‌تواند ساختار غذاها را تغییر دهد. یعنی می‌تواند حالت همان غذای مفید و مقوی که در یخچال سرد شده را تغییر دهد و زمان حضور در محیط گرم مایکروفر، به یکباره آن را به غذای سمی تبدیل کند.

چرا که تغییر دما می‌تواند فرایندهای متفاوتی در ساختار برخی از غذا‌ها به وجود آورد. منظور ما همان غذاهایی است که سرد شده بودند و حالا می‌خواهید آنها را به هدف گرم شدن در مایکروفر قرار دهید. می‌تواند محیط گرم مایکروفر با ساختار فعلی آن غذا ها هماهنگ نباشد.

پس وقتی می‌خواهید آنها را در محیط گرم مایکروفر قرار دهید، باید نکات مهمی را رعایت کنید که در ادامه با این نکات و انواع غذا‌های ممنوعه آشنا خواهید شد.

کدام غذا‌ها را نباید با استفاده از مایکروفر پاناسونیک گرم کرد ؟

گرم کردن تخم مرغ آب پز با مایکروفر ممنوع

اگر تخم مرغ به صورت آب‌پز را درون مایکروفر قرار دادید که گرم شود، مانند یک بمب ساعتی هر لحظه منتظر انفجار آن باشید. وقتی شما تخم مرغ آب‌پز را درون مایکروفر گرم می‌کنید، رطوبت درون آن در حال بخار شدن است. به همین دلیل شرایط برای منفجر شدن آن فراهم می‌شود. دقیقا مثل یک زودپز.

انفجار می‌تواند درون مایکروفر انجام شود و یا حتی در بشقاب یا دستان شما. پس بهتر است برای گرم کردن تخم مرغ آب‌پز چه با پوست بچه بدون پوست، از روش‌های سنتی و یا راهکار‌های دیگر به غیر از استفاده از مایکروفر استفاده کنید.

گرم کردن گوشت های فرآوری با مایکروفر ممنوع

نوعی از گوشت‌ها هستند که در کارخانجات به دلیل افزایش ماندگاری و طول عمر، آنها را به صورت فرآوری شده نگهداری می‌کنند. البته متاسفانه امروزه برخلاف قدیم این کار بسیار مرسوم شده است. زمانی که غذایی به وسیله این نوع از گوشت‌ها تهیه می‌کنید، برای گرم کردن، آن را در مایکروفر قرار ندهید. چرا که تشعشعات و امواج مایکروفر برای سلامت آن غذا بسیار خطرناک است. پس برای این نوع از خوراکی‌ها، گرم کردن غذا با مایکروفر ممنوع.

چرا که آن امواج موجود در مایکروفر می‌تواند اکسیداسیون کلسترول در آن گوشت را فراهم آورد. از طرف دیگر به دلیل اینکه کامل پخته نمی‌شود، برخی از باکتری‌های مضر در آن باقی مانده و برای سلامت انسان بسیار مضر است. کمترین ضرری که می‌تواند مصرف این نوع غذا‌های گرم شده توسط مایکروفر برای انسان داشته باشد، ایجاد و تشدید بیماری عروق کرونر قلبی است. بهترین کار برای گرم کردن مواد پروتئینی مانند گوشت، استفاده از روش‌های مرسوم و سنتی است.

گرم کردن برنج و سبزیجات با مایکروفر ممنوع

برنج و سبزیجات مملو مواد مغذی است و مصرف آن به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها، برای انسان بسیار مفید است. از طرفی می‌گویند سبزیجات مانند اکسیژن جامد عمل می‌کنند. مصرف آن می‌تواند برای کارکرد تمام اندام‌های بدن بسیار سودمند باشد.

حالا اگر قرار باشد غذاهای شامل برنج و سبزیجات به واسطه مایکروفر پخته شده یا گرم شوند، تمام مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در آن از بین خواهند رفت. در ادامه خیلی راحت تمام آنها نیز به مواد سرطان‌زا تبدیل می‌شوند. این فرایند می‌تواند از این ماده بسیار مفید یک ماده مسموم  کننده که عمدتا معده را هدف قرار می‌دهد بسازد.

توجه داشته باشید کاهش دما در برنج تهیه شده اگر به واسطه حضور در دمای اتاق باشد، احتمال رشد اسپور باکتری‌ها در آن زیاد است. اگر آن را درون مایکروفر گرم کنید، آن باکتری‌ها رشد یافته و مسمومیت آن را تشدید خواهند کرد.

پس بهتر است بعد از پخت برنج و مواد حاوی سبزیجات، آنها را درون یخچال نگه دارید و پس از آن برای گرم کردن از راههای جز مایکروفر استفاده کنید. لازم به ذکر است که بهترین راهکار برای پختن برنج و سبزیجات استفاده از فرایند بخارپز کردن است.

گرم کردن شیر مادر با مایکروفر ممنوع

ساختار مایکروفر به حالتی است که غذای موجود در محفظه خود را به صورت عادلانه گرم نمی‌کند. برخی از مادران شیر خود را منجمد می‌کنند تا بتوانند در فرصتی دیگر از آن به هدف تغذیه نوزاد استفاده کنند. وقتی می‌خواهید شیر را با استفاده از مایکروفر سریع گرم کنید، فرایند انتقال حرارت در آن به صورت یکسان اجرا نمی‌شود. به همین خاطر برخی از نقاط آن بسیار بر اساس فرایند Hot spots داغ شده و می‌تواند گلوی فرزند شما را بسوزاند.

علاوه بر آن اگر شیر داغ شده را درون ظرف پلاستیکی قرار دهید می‌تواند حرارت موجود در برخورد با بدنه پلاستیکی، آن تبدیل به ماده سرطان‌زا کند. بهترین راه برای گرم کردن شیر استفاده از ظروف مخصوص برنده قابلمه است این اتفاق را روش بن ماری می نامند یعنی اعمال حرارت غیر مستقیم.

گرم کردن مرغ با مایکروفر ممنوع

مانند مواد پروتئینی، مرغ نیز باید به طور کامل پخته شود. اما در مایکروفر این اتفاق نمی‌تواند رخ دهد. به همین خاطر گرم کردن غذا با مایکروفر ممنوع است. اما اگر هم می خواهید مرغ را در مایکروفر گرم کنید، مانند تخم مرغ آب‌پز آن را قطعه قطعه کنید. توجه داشته باشید پخته شدن و یا گرم شدن مرغ در مایکروفر می‌تواند به خاطر عدم پخش گرما به صورت یکسان، شرایط وجود باکتری در این ماده غذایی را فراهم آورد.

گرم کردن سیب ‌زمینی با مایکروفر ممنوع

سیب زمینی‌های پخته شده اگر در فضای اتاق گرمای خود را از دست دهند، می‌توانند به راحتی به یک ماده مسموم کننده تبدیل شوند. این شرایط به دلیل رشد باکتری بوتولیسم در سیب زمینی است. به همین خاطر اگر می خواهید پس از پختن سیب زمینی آنها را ذخیره کنید، بهترین راه استفاده از یخچال است. توجه داشته باشید پس از سرد شدن سیب زمینی در یخچال، شرایط برای گرم کردن آن مهیا است. اما احتیاط کنید این کار را به واسطه روش‌های سنتی انجام داده و استفاده از مایکروفر را فراموش کنید.

گرم کردن قارچ با مایکروفر ممنوع

قارچ‌ها نیز مانند سبزیجات از شرایط بسیار حساسی برخوردارند. به طور کلی آنها را نباید پس از پشت سر گذاشتن فرایند پخت دوباره گرم کرد. سبزیجات و قارچ‌ها باید بلافاصله مصرف شوند. گرم کردن آنها با هر وسیله‌ای از جمله مایکروفر، می‌تواند به دلیل وجود ریز مغذی‌هایی که در آن است سیستم معده را به هم بریزد. کاهش دما در قارچ‌ها به واسطه حضور در محیط خانه می‌تواند شرایط رشد باکتری ها را فراهم آورد.

گرم کردن روغنی با مایکروفر ممنوع

روغن‌ها از نقطه گرمای خاصی برخوردارند. به همین دلیل در دمای معینی باید آنها را گرم نمود. اگر دما از حد مجاز بالاتر رود، در آنها تولید کف‌های سمی را به وجود خواهد آورد. این کف‌ها سلامت انسان را تهدید می‌کنند. این کار به دلیل آزاد شدن رادیکال‌ها در آنها است. توجه داشته باشید که مصرف این نوع غذا‌ها شدیدا سرطان‌زا است. پس برای امثال این مدل خوراکی‌ها، گرم کردن غذا با مایکروفر ممنوع.

سوالات متداول

آیا می‌توان اسفناج را با مایکروفر گرم کرد؟

اگر اسفناج را با مایکروفر گرم کنید نیترات موجود در اسفناج به نیتریت تبدیل می‌شود. نیتریت سرطان زاست به همین خاطر باید اسفناج را سریعا بعد از اتمام فرآیند پخت میل نمایید. به همین دلیل است که می‌گوییم گرم کردن غذا با مایکروفر ممنوع است.

گرم کردن کرفس توسط مایکروفر مجاز است؟

کرفس نیز از جمله سبزیجات است. کرفس نیز از نیترات برخوردار بوده پس بهتر است به صورت تازه آن را مصرف کنید. اگر غذایی مانند سوپ که در آن کرفس وجود دارد قرار است توسط مایکروفر گرم شود، بهتر است قبل از گرم شدن کرفس‌های آن را جدا کنید.

نتیجه گیری

استفاده از مایکروفر می‌تواند لذت آشپزی را چندین برابر کند. اما داشتن آگاهی نسبت به هنجارهای استفاده از این دستگاه بسیار اهمیت دارد. غذاهایی که در دمای اتاق سرد شده‌اند، شرایط رشد بوتولینوم در آن‌ها فراهم است. پس هیچ موقع آنها را با مایکروفر گرم نکنید. استفاده از این دستگاه می‌تواند زمان را برای شما ذخیره کند. اما از طرف دیگر نیز می‌تواند خطرناک باشد. پس بدون داشتن اطلاع و آگاهی لازم، گرم کردن غذا با مایکروفر ممنوع است.

سهیل مهدی زاده

سهیل مهدی زاده

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
وی وی
1 ماه قبل

پس کلا بگید بندازیم دور دیگه