با اجزای تلفن سانترال آشنا شوید

اجزای تلفن سانترال

آن‌هایی که به دنبال ایجاد مرکز تلفنی در سازمان خود هستند، خرید یک دستگاه تلفن سانترال پاناسونیک، اولین اقدامی است که انجام می‌دهند. این نوع دستگاه تلفن خیلی سال است که نقش یک مرکز تلفن در شرکت‌ها را برای استفاده کارمندان از یک خط تلفن و هدایت هر تماس به واحد مربوطه را ایفا می‌کند. نکات زیادی در هنگام خرید و استفاده از این نوع دستگاه وجود دارد؛ اما در این مقاله، اجزای تلفن سانترال را برای شما معرفی‌ کرده‌ایم. دانستن این نکات برای آن‌هایی که قصد خرید و نصب یک مرکز تلفن سانترال را دارند، اهمیت زیادی دارد.

سیستم سانترال چیست؟

اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح دهیم، می‌توان گفت که سیستم سانترال یک مرکز تماس یا شبکه داخلی شرکت است که به کارمندان امکان مدیریت تماس‌های ورودی را می‌دهد. به عبارتی دیگر، این سیستم به شما کمک می‌کند تا به جای خرید ده خط مختلف، یک خط خریداری کرده و تمامی تماس‌های ورودی از مشتریان را به راحتی و سریع مدیریت کنید. حداقل مزیت این مسئله کاهش هزینه خرید خط های جداگانه و راه اندازی تجهیزات مرتبط است.

سیستم سانترال (PBX) در حقیقت دستگاهی است که تمامی خطوط و تماس‌های ورودی را دریافت کرده و در مقابل، آن‌ها را به داخلی متعدد در شرکت وصل می‌کند. شرکت یک خط تلفن دارد که با استفاده از دستگاه سانترال پاناسونیک در اختیار چندین کارمند مختلف می‌دهد. به این صورت آن‌ها می‌توانند نه تنها با مشتریان مختلف در یک زمان، بلکه با دیگر واحدها و همچنین افراد خارج از شرکت ارتباط برقرار کنند. تمامی اجزای تلفن سانترال در همین سیستم قرار دارند و باعث برقراری چنین ارتباطی می‌شوند.

پاناسونیک از برندهایی است که رقیب جدی بسیاری از برندها مانند سونی به حساب می‌آید.

اجزای تلفن سانترال چیست؟

تلفن‌های سانترال از گذشته تا حالا تغییرات زیادی را شاهد بوده‌اند. در حال حاضر، سیستم‌های جدید از ویپ یا بستر شبکه استفاده می‌کنند. در این حالت امکان برقراری تماس و همچنین مدیریت از طریق اینترنت وجود دارد که خود این مسئله باعث کاهش هزینه راه اندازی و همچنین تماس خواهد شد. به علاوه کارمندان می‌توانند در خارج از شرکت و از طریق نرم افزار نصب شده روی سیستم خود در دسترس باشند.

به هر حال، یک سیستم سانترال دارای اجزای متفاوتی است که برای برقراری ارتباط نیاز هستند. در ادامه اجزای تلفن سانترال را برای شما معرفی کرده‌ایم:

دستگاه سانترال

اولین و پایه‌ترین دستگاه برای راه اندازی سیستم سانترال، دستگاه سانترال مرکزی است که به آن قلب تپنده هم می‌گویند. وظیفه این دستگاه دریافت خطوط شهری و انتقال آن به خطوط داخلی تعریف شده در شرکت است.

دستگاه سانترال
دستگاه سانترال

در انتخاب دستگاه سانترال باید به چند نکته زیر دقت کنید:

  • هر دستگاه دارای ظرفیت مشخصی است. منظور از ظرفیت، تعداد خط خط شهری و داخلی است که آن دستگاه می‌تواند پشتیبانی کند. مسلماَ هرچه شرکت بزرگ و تعداد کارمندان بیشتری داشته باشد، باید ظرفیت بیشتری را انتخاب و خریداری کند.
  • به نوع دستگاه دقت کنید. بعضی دستگاه‌ها به صورت آنالوگ هستند که فقط از خطوط سنتی مخابرات پشتیبانی می‌کنند؛ اما اگر به دنبال راه اندازی سیستم جدید بر پایه شبکه هستید، باید مدلی را انتخاب کنید که از خطوط و تلفن‌های آی پی هم پشتیبانی کنند.

انتخاب تلفن

یکی دیگر از اجزای تلفن سانترال، تلفن رومیزی است. دستگاه‌های تلفن سانترال باعث ایجاد ارتباط بین خطوط داخلی و شهری می‌شوند که در پاناسونیک به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:

تلفن آنالوگ

تلفن‌های آنالوگ قدیمی‌ترین نوع دستگاه در برند پاناسونیک هستند. یک زوج سیم مسئولیت ارتباط بین تلفن و دستگاه مرکزی را عهده دارد. مدل‌های S880، S580 و S500 از نمونه‌های آنالوگ هستند.

تلفن هایبرید

از دیگر تلفن‌های پاناسونیک هستند که از دو زوج سیم بوق و دیتا برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند. با این تلفن، امکان مکالمه دو طرفه و ارسال و دریافت دیتا وجود دارد. همچنین دارای دکمه‌های قابل برنامه ریزی است که از طریق آن‌ها می‌توان از امکانات دستگاه استفاده کرد. مدل KX-T7730 از مدل‌های معروف تلفن هایبرید پاناسونیک است.

تلفن دیجیتال

از نمونه‌های پیشرفته و پرکاربرد پاناسونیک است که دارای قابلیت یک زوج ارتباطی با سیستم سانترال و دارای ارسال و دریافت دیتا و صدا است. با استفاده از این دستگاه و فناوری آن، امکان برقراری دو تلفن وچود دارد. T343، T333 و T7665 از نمونه‌های تلفن دیجیتال پاناسونیک است.

تلفن شبکه

از جدیدترین مدل‌ها است که امکان برقراری تماس و استفاده از دستگاه را از طریق شبکه و دسترسی به IP را می‌دهد. کارمندان به راحتی می‌توانند در هر نقطه‌ای مانند خانه از طریق تلفن تحت شبکه به دیگر داخلی و تماس‌های ورودی دسترسی داشته باشند. در حال حاضر، نرخ فروش این تلفن نسبت به بقیه افزایش چشمگیری داشته است.

باتری دستگاه

از دیگر اجزای تلفن پاناسونیک، باتری دستگاه است. کاربرد این باتری زمانی است که سیستم برق قطع شده و امکان استفاده از دستگاه سانترال وجود ندارد. از این رو با باتری می‌توان تا زمان برطرف شدن مشکل استفاده کرد. البته این باتری شارژی است و از طریق دستگاه و کابل مخصوص باید شارژ شوند.

اجزای تلفن پاناسونیک

کارت جانبی

کارت جانبی را باید از مهم‌ترین اجزای تلفن سانترال دانست. این کارت به شما امکان استفاده از بعضی امکانات مانند پیام صوتی و همچنین افزایش ظرفیت را می‌دهد. بیشتر شرکت‌ها از کارت سانترال برای دریافت مزایای بیشتر استفاده می‌کنند.

کابل و پیکربندی شبکه

این مورد یکی از اجزای تلفن سانترال است که جزو تجهیزات جانبی سانترال اما مهم به حساب می‌آیند. در صورتی که از تلفن تحت شبکه استفاده نمی‌کنید، نیاز به کابل کشی دارید که نوع کابل و میزان متراژ به نیاز شما بستگی دارد.

موارد بالا از مهم‌ترین اجزای تلفن سانترال هستند؛ اما بهتر است که با تقسیم بندی آن هم آشنا شوید.

چگونگی کارکرد دستگاه سانترال

کارکرد دستگاه سانترال بسیار راحت است. در ابتدا شرکت باید یک خط تلفن تهیه کند. بعد دستگاه سانترال تمامی تماس‌های دریافتی را بین خطوط داخلی منتقل می‌کند. از این رو تمامی کارمندان هر بخش می‌توانند به تماس‌ها پاسخ دهند. همچنین امکان برقراری ارتباط بین کارمندان یک شرکت از طریق خطوط داخلی و بدون پرداخت هزینه اضافی ممکن است.

انواع دستگاه سانترال

دستگاه سانترال به دو دسته کم ظرفیت و پرظرفیت تقسیم می‌شوند:

دستگاه سانترال کم ظرفیت

تلفن سانترال کم ظرفیت تعداد خطوط شهری محدود و به عبارتی حداکثر تا 8 خط شهری و 24 خط داخلی را پشتیبانی می‌کند. از این رو برای شرکت‌هایی که کوچک هستند و تعداد کارمندان کمتری دارند، کاربرد دارند. در حال حاضر، بیشتر شرکت‌ها از نوع کم ظرفیت استفاده می‌کنند.

دستگاه سانترال پرظرفیت

سازمان‌های بزرگ دولتی یا خصوصی نیاز به استفاده از تلفن سانترال پرظرفیت دارند. پشتیبانی از تعداد خط شهری و داخلی زیاد، قطعات سازگار با سیستم تحت شبکه و امکانات پیشرفته مانند شنود مکالمات از ویژگی‌های این نوع دستگاه است. به عبارتی اجزای تلفن سانترال پرظرفیت دارای ویژگی‌های زیادی نسبت به کم ظرفیت است.

دستگاه سانترال پرظرفیت به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • آنالوگ: مستقیم به خط آنالوگ شهری وصل شده و از این رو تمامی ارتباطات از طریق سیم و کابل مخابرات است.
  • تحت شبکه: این نوع بر پایه اینترنت کار می‌کند. در این نوع، تمامی ارتباطات از طریق اینترنت و به عبارتی سیستم ویپ است. بیشتر ارتباطات در حال حاضر از طریق خطوط اینترنت است که باعث کاهش هزینه و امکان برقراری ارتباط از نقاط مختلف می‌شود.

ویژگی پیام صوتی در هر دو پشتیبانی می‌شود. اینکه کدام یک را انتخاب و خریداری کنید، به تعداد کارمندان و میزان استفاده شما بستگی دارد. قبل از خرید باید تمامی موارد بالا را در نظر بگیرید.

در این مطلب، سعی کردیم تا مهم‌ترین اجزای تلفن سانترال را معرفی کنیم. تهیه این اجزا و نصب آن‌ها اهمیت زیادی دارد. برای همین ما پیشنهاد می‌کنیم که حتماَ از طریق نمایندگی پاناسونیک اقدام به خرید کنید. کارشناسان ما در نمایندگی علاوه بر مشاوره رایگان، خدمات نصب و غیره را برای شما انجام می‌دهند. فقط کافی است که تماس بگیرید.

سهیل مهدی زاده

سهیل مهدی زاده

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها