چگونه مشکل نویز و خش خش در تلفن پاناسونیک را برطرف کنیم؟

مشکل نویز و خش خش در تلفن

مساله نویز و خش خش تلفن تقریباَ جزو مشکلات جاافتاده در کشور است؛ به ویژه بعد از ورود اینترنت و تداخل کابل‌های اینترنتی و غیره، هر خانه‌ای حداقل یک بار با این مشکل برخورد داشته است. حال چگونه باید این مشکل را برطرف کرد؟ اگر تلفن شما هم پاناسونیک است و مشکل نویز و خش خش در تلفن را دارید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

نویز یا خش خش در تلفن پاناسونیک چیست؟

از آنجا که بیشتر تلفن‌های بی سیم(اگر بگوییم 90 درصد، اغراق نکرده‌ایم) از برند پاناسونیک هستند و مسئله خش خش هم در این نوع بیشتر از بقیه وجود دارد؛ از این رو این تصور وجود دارد که تلفن بی سیم پاناسونیک برند خوبی نیست. در صورتی که خیلی از دلایل اصلاَ ارتباطی با با خود دستگاه ندارند.

البته اول از همه باید مشخص شود که آیا واقعاَ آن صدایی که شما می‌شنوید نویز است یا خیر. برخی هر صدایی را جزو نویز و خش خش به حساب می‌آورند. حال نویز یا خش خش چیست؟

در هر ارتباط تلفنی، سیگنال‌ها از مبدا به مقصد ارسال می‌شوند. حال اگر در کنار همین سیگنال‌ها، طول موج‌های مزاحمی به وجود بیاید، باعث ایجاد اختلال در برقراری ارتباط می‌شوند (در چنین موقعیتی، ارتباط اینترنتی هم دچار مشکل و قطعی خواهد شد). این سیگنال‌های اضافی همان نویز هستند. صدای نویز می‌تواند به صورت یک بوق بسیار خفیف ممتد یا خش خش باشد.

دلایل ایجاد نویز و چگونگی برطرف کردن آن

مشکل نویز و خش خش در تلفن می‌تواند چند دلیل زیر داشته باشد. البته باید گفت که تمامی این دلایل قابل برطرف شدن هستند؛ هرچند نوع و سختی هر یک متفاوت است:

مشکل در کابل کشی ساختمان یکی از علل چگونه مشکل نویز و خش خش در تلفن پاناسونیک

دلیل اولیه اختلال در اینترنت که کارشناسان شرکت عرضه کننده اینترنت پرسرعت بیان می‌کنند. به نظر آن‌ها در ابتدا به دنبال راهی برای فرار از پاسخ به برطرف کردن مشکل هستند؛ اما البته همیشه هم به بی راه نمی‌گویند.

به هر حال، جدا از این مسئله، مشکل در مسیر کابل کشی می‌تواند باعث ایجاد مشکل نویز و خش خش در تلفن شود. برای بررسی اولیه، بهتر است که ابتدا دستگاه تلفن را از یک پریز نزدیک به در خروجی واحد خود وصل کنید (یا اگر پریزی در بیرون واحد وجود دارد، از آن استفاده کنید). اگر مشکل هنوز وجود داشت، پس کابل کشی تلفن ساختمان مشکل دارد. اگر آپارتمان هستید، از مدیر ساختمان بپرسید. شاید تعمیرات یا مشکلی وجود دارد. همچنین از واحد کناری خود هم در خصوص اختلال یا نویز بپرسید. برای اینکه اگر مشکلی به وجود بیاید، چند واحد را درگیر خواهد کرد؛ در غیر این صورت با مرکز مخابرات محل خود تماس بگیرید تا برای برطرف کردن مشکل مراجعه کنند. اگر هم مشکلی وجود نداشت، در این صورت باید کابل کشی داخل ساختمان را بررسی کنید. البته این را باید جزو مرحله آخر قرار دهید.

مشکل نویز و خش خش در تلفن

مشکل در سیم کشی داخلی

فرسودگی کابل‌های داخلی عاملی است که روی کیفیت صدای تلفن پاناسونیک تاثیر زیادی می‌گذارد. همچنین قرار گرفتن کابل تلفن کنار کابل برق هم باعث وجود مشکل نویز و خش خش در تلفن بی سیم پاناسونیک خواهد شد. یک بار برای همیشه و قبل از انجام دادن هر اقدام خاصی، این کار را انجام دهید.

نکته بعدی اینکه کابل تلفن را هم بررسی کنید. شاید مشکلی در مبدا و مقصد وجود نداشته باشد؛ اما قسمتی از کابل از کنار سیم برق عبور می‌کند. حتی اگر این عبور چند سانت هم باشد، با نویز و خش خش مواجه خواهید شد.

تداخل امواج مودم و تلفن یکی از علل چگونه مشکل نویز و خش خش در تلفن پاناسونیک

وجود نویز و خش خش برای آن‌هایی که از اینترنت ADSL استفاده می‌کنند، به یک معضل همیشگی تبدیل شده است. البته اگر بدانند که چه کاری انجام دهند. برای اتصال تلفن به پریز نباید به صورت مستقیم اقدام کرد. بلکه بهتر است که از یک اسپلیتر استفاده کرد. اسپلیتر دستگاهی است که باعث جداسازی امواج صوتی از سیگنال دیتا می‌شود. اگر اسپلیتر دارید و بعد از چند سال با مشکل نویز و خش خش در تلفن پاناسونیک مواجه شدید، احتمال اینکه اسپیلتر دچار مشکل شده باشد، زیاد است. همچنین قرار دادن موبایل مانند سونی هم می‌تواند باعث اختلال در کیفیت صدا شود.

ایجاد فاصله زیاد بین تلفن و پایه

این مورد خیلی کم اتفاق می‌افتد. آن‌هایی که در کارگاه یا کارخانه خود از تلفن بی سیم استفاده می‌کنند، با این مشکل بیشتر مواجه می‌شوند. دور کردن تلفن از پایه باعث ایجاد نویز یا خش خش خواهد شد. البته جنس این نوع نویز متفاوت است؛ اما به هر حال در کاهش کیفیت صدا تاثیرگذار خواهد بود. فاصله مجاز در فضای بسته و باز به ترتیب برابر با 50 و 300 متر است.

قرار دادن تلفن در وسایل مغناطیسی یا گرمازا

حتی بهترین مدل‌های تلفن پاناسونیک هم در کنار وسایل ساطع کننده امواج مغناطیسی مانند مایکرویو یا گرمازا مانند شومینه یا بخار دچار مشکل نویز و خش خش در تلفن خواهند شد. هرچه دورتر قرار دهید، بهتر است. البته بهتر است که پایه را در فضای دورتر از این وسایل قرار دهید. اگر دستگاه شما از نوع تلفن رومیزی پاناسونیک است، بهتر است که به دنبال فضای دورتر هم باشید.

وجود رطوبت یا گرمای شدید

این مورد را نمی‌توان دلیل جدی به حساب آورد؛ اما بی تاثیر هم نیست. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، وجود رطوبت یا گرمای شدید در نزدیکی پایه تلفن است. در مورد قبلی هم نوشتیم که بهتر است تا پایه تلفن را دور وسایل گرمازا قرار دهید. از طرفی هم کسی پیدا نمی‌شود که پایه را در حمام قرار دهد. به هر حال، بدانید که محیط نزدیک فضای تلفن می‌تواند تاثیر زیادی روی کیفیت صدا بگذارد.

کاهش آنتن دهی

کاهش کیفیت آنتن دهی هم از دلایل مشکل نویز و خش خش در تلفن است. باید اول از همه منشا آن را بررسی کنید. دور شدن تلفن بی سیم از پایه یا اختلال سراسری از دلایل کاهش آنتن دهی هستند.

پیدا کردن منشا و تعمیر نویز تلفن

حال پرسش این است که منشا را چگونه پیدا کنیم؟ اگر وجود نویز یا خش خش خیلی کم و گاهی اتفاق می‌افتد، نیاز به انجام اقدام خاصی نیست؛ البته که نباید آن را نادیده بگیرید. اگر هم اذیت کننده است که باید اقدام کنید؛ اما چگونه منشا را پیدا کنیم؟ در حال حاضر، بیشترین دلیل مشکل نویز و خش خش در تلفن تداخل با امواج مودم است. فرسودگی کابل و مشکل در آن به ندرت اتفاق می‌افتد. اسپیلتر و نزدیکی کابل را بررسی کنید. توصیه می‌کنیم که مودم را در کنار دستگاه تلفن قرار ندهید.

اگر تمامی اقدامات بالا را انجام دادید و مشکل برطرف نشد، در آن صورت بهتر است که دستگاه خود را به نمایندگی تلفن پاناسونیک تحویل دهید تا کارشناسان آن را بررسی کنید. اگر هم پرسشی داشتید، فقط کافی است تا با نمایندگی تماس بگیرید.

 

سهیل مهدی زاده

سهیل مهدی زاده

4.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها